Ook: lippenstiftindicator, lippenstiftindex.
Geeft de omzet van lippenstiften over een bepaalde periode weer.
Het is een zogenaamde contra-indicator: een stijgende lippenstiftindicator zou wijzen op een afnemend consumentenvertrouwen. De term ‘lipstickindex’ werd in 2001 geïntroduceerd door Leonard Lauder, voormalig voorzitter van cosmeticabedrijf Estée Lauder, die opmerkte dat de verkoop van lippenstift toenam tijdens economische neergangen.
Men koopt wel minder dure goederen zoals merkkleding, maar juist wat meer goedkopere mode- en verzorgingsartikelen. Want ondanks de economische neergang willen consumenten nog steeds kleine luxere artikelen kopen om zich goed te voelen. Consumenten willen er goed uitzien als ze zich slecht voelen over de economie. Ook bij dalende beurskoersen zou de omzet van lipsticks toenemen.
Hoewel sommige recessies in het verleden een stijging in lippenstiftverkopen lieten zien, is het niet een zeer betrouwbare economische barometer. De indicator schijnt overigens in de VS beter op te gaan dan in Europa.
Voorbeeld
- 'Tijdens de coronapandemie bijvoorbeeld daalden de verkopen van lippenstift drastisch omdat maskers het gebruik ervan overbodig maakten. In plaats daarvan nam de verkoop van oogmake-up en huidverzorgingsproducten toe, wat ertoe leidde dat sommige economen spraken over een ‘mascara-index’ of een ‘moisturizer-index’. Het concept van de index is nog steeds relevant, constateert CNN Business. Het product dat de trend vertegenwoordigt wisselt echter met de omstandigheden. Marketplace stelt dat luxeverzorging en make-up enkele jaren goed presteerden. Maar nu, met stijgende prijzen, heroverwegen consumenten wat ze als een ‘kleine luxe’ beschouwen.'
Bron: Belegger.nl - 28-02-2025.
- 'De verkoop van lippenstift nam historisch gezien altijd toe tijdens recessies, deels omdat lippenstift een relatief goedkope oppepper is. Estée Lauder constateerde een lippenstickeffect tijdens de economische recessie die volgde op de terroristische aanslagen van 11 september 2001, ondanks een bredere terugval in de consumentenbestedingen. De lippenstiftindex is helaas niet altijd een nauwkeurige barometer van de economische omstandigheden geweest. Tegenwoordig volgen veel analisten en economen de totale verkoop van schoonheidsproducten om aankooptrends te herkennen. Artikelen als nagellak en parfums verkochten bijvoorbeeld beter dan lippenstift tijdens recentere recessies.'
Bron: Belegger.nl - 18-08-2023.
Engels: lipstick indicator.
Zie ook: conjunctuurindicator, consumentenvertrouwen. Vergelijk: bioscoopbezoekindicator, badpakkenindicator, men's underwear index, hemline-index, Keizai golf index, wolkenkrabberindicator, cardboard box index, Superbowl indicator, presidential approval rating.
Tip anderen
|