Japans fenomeen: een groep of conglomeraat van bedrijven, die onderling sterk met elkaar verweven zijn door wederzijdse aandelenbelangen (kruislings belang), vaak gegroepeerd rond een bank (of coalitie van banken) die ook grote pakketten aandelen in elk van de ondernemingen bezit, leningen verstrekt en zonodig bijspringt als er problemen zijn. De bedrijven kennen doorgaans ook zeer sterke beschermingsconstructies, waardoor bedrijven minder makkelijk overgenomen kunnen worden (bescherming tegen vijandige overnames), en in mindere mate overgeleverd zijn aan de grillen van de beurs. De ondernemingen zijn hierdoor ook meer gericht op langetermijndoelstellingen. De investeringen in onderzoek en ontwikkeling (R&D) zijn doorgaans hoog.
Een voorbeeld van een keiretsu is de groep Sumitomo Mitsui Bank, Fuji Photo, Mitsui Real Estate, Mitsukoshi, Suntory, Toshiba, Toyota.
De keiretsu's ontstonden na de ontmanteling van de zogeheten zaibatsu's na het einde van de tweede wereldoorlog.
Zie ook: kruisparticipatie, conglomeraat, cross holding, aandelenbelang, referentiebelang. Vergelijk: zaibatsu, chaebol.
Tip anderen
|