Marketingterm uit de stal van supermarktketen Albert Heijn. Als iets 'in de bonus' is, is het product in de aanbieding voor klanten met een klantenkaart (bonuskaart).
Inmiddels wordt de term ook breder gebruikt voor iets dat relatief goedkoop is, dat tegen een korting verkrijgbaar is.
Noot: niet te verwarren met 'in bonis'.
Voorbeeld
'Ahold Delhaize in de bonus - Wie waar voor zijn geld wil, kan bij Ahold Delhaize beter een aandeel in het bedrijf kopen dan de dagelijkse boodschappen. Bij het afrekenen van een boodschappenmandje voelt een klant het geld door de vingers glippen. Terwijl een belegger in het moederbedrijf zijn investering terugkrijgt. Met rente. Het aandeel van de Albert Heijn-moeder presteert beter dan dat van andere consumentenbedrijven in de Benelux, zo constateerden bankanalisten van Degroof Petercam deze week. Of ze nu keken naar een periode van één, drie, vijf, tien of vijftien jaar, de Zaanse grootgrutter deed het beter dan AB Inbev, Heineken, Colruyt of Unilever. ... De winst per aandeel – zonder eenmalige kosten en baten – groeide bij Ahold Delhaize bijna 10% per jaar. Dat is bijna dubbel zo hard als bij nummer twee Unilever. De kasstroom is blijven groeien, naar €2,4 mrd in 2023. En veel daarvan vloeide terug naar beleggers: sinds 2012 meer dan €10 mrd, door inkoop van eigen aandelen en €8 mrd aan dividendbetalingen. Met deze scores is het wel vreemd dat het aandeel op de beurs wordt verhandeld met korting ten opzichte van sectorgenoten. Dan is of Ahold Delhaize te goedkoop, of de andere bedrijven zijn te duur. Kijkend naar de operationele resultaten denkt Petercam dat allebei waar is. Voor de bank reden om het koersdoel voor Ahold Delhaize te verhogen naar €40, pakweg €6 erbij.'
Bron: FD, column Bartjens - 07-02-2025.
Zie ook: aanbieding, korting, discount. Vergelijk: in bonis.
Tip anderen
|