Afgekort: NRR.
Nederlands: retentiegetal.
Het percentage terugkerende inkomsten over een bepaalde periode.
Als de NRR hoger is dan 100 dan haalt het bedrijf meer inkomsten uit het bestaande klantenbestand.
De belangrijkste factoren zijn tariefswijzigingen, nieuwe producten en opzeggingen. Het is een graadmeter van de tevredenheid van klanten. Vooral bij de koersontwikkeling van grote technologiebedrijven met een abonnementsmodel en een hoge waardering op basis van toekomstige winstverwachtingen speelt de NRR een belangrijke rol.
Voorbeeld
'Qualtrics is een snelgroeiend softwarebedrijf met ruim een miljard dollar aan omzet. De omzetgroei uit abonnementen (80% van de omzet) nam toe met 50% op jaarbasis, wat een versnelling is van de 34% van 2020;.......Qualtrics heeft een Net Retention Rate (NRR) van 125%. Dat betekent dat de omzet onder bestaande klanten met 25% is gestegen ten opzichte van het jaar ervoor.'
Bron: IEX.nl, column Laurens Ockhuisen - 31-12-2021.
Vergelijk: churn rate.
Tip anderen
|