In algemene zin: de mate waarin duidelijk inzicht wordt geboden aan alle marktdeelnemers (kopers, verkopers, particuliere partijen, professionele partijen, in alle regio's of landen) over de wijze waarop prijzen tot stand gekomen zijn en hoe ze opgebouwd zijn.
In financiële markten: de mate waarin informatie over de bied- en laatkoersen (de 'quote'), de omvang van vraag en aanbod en de verhandelde hoeveelheden (het volumes) voor een specifiek aandeel of andere verhandelde financiële waarde beschikbaar is.
In de economische theorie beschikken alle marktdeelnemers over perfecte informatie en is de prijstransparantie bijgevolg volledig.
In werkelijkheid zijn de prijzen niet voor alle marktdeelnemers volledig transparant, waarbij sommige real-time koersen en liquiditeitsmetingen alleen voor een beperkt aantal partijen of tegen betaling beschikbaar zijn.
Markten met een grotere prijstransparantie worden beschouwd als 'vrijere' markten met lagere informatiekosten.
Engels: price transparency.
Zie ook: transparantie, gelijk speelveld, marktmechanisme, vraag, aanbod, biedkoers, laatkoers, volume, liquiditeit, liquiditeit van een markt, volkomen concurrentie, vrijemarkteconomie. Vergelijk: plakkerige prijzen, marktfalen, dark pool, black box.
Tip anderen
|