In de economie beschrijft de consumptiefunctie de relatie tussen de consumptieve bestedingen en de verschillende factoren die deze bestedingen bepalen.
Op het niveau van het huishouden of het gezin kan dat gaan om een reeks factoren zoals inkomen, vermogen, verwachtingen over de hoogte en de risico's van toekomstig inkomen en vermogen, rentevoeten, leeftijd, opleiding, gezinsgrootte en -samenstelling.
De consumptiefunctie wordt ook beïnvloed door de voorkeuren van de consument (bijvoorbeeld geduld, of de bereidheid om behoeftenbevrediging uit te stellen), door de houding van de consument ten opzichte van risico, en financiële planning. De kenmerken van consumptiefuncties zijn van belang voor tal van vragen in zowel de macro-economie als de micro-economie.
In macro-economische modellen volgt de consumptiefunctie de totale geaggregeerde consumptieve bestedingen; voor de eenvoud wordt aangenomen dat die afhangen van een basisdeelverzameling van de factoren die volgens economen van belang zijn op het niveau van het huishouden. De analyse van de consumptieve bestedingen is van belang voor het begrip van kortetermijnfluctuaties (conjunctuurcyclus) en voor het onderzoek van langetermijnkwesties zoals het niveau van de rentevoeten en de omvang van de kapitaalvoorraad (de hoeveelheid gebouwen, machines en andere reproduceerbare activa die nuttig zijn voor de productie van goederen en diensten).
Zie ook: bestedingen, consumptie, autonome consumptie, huishouden, productie, conjunctuur, conjunctuurcyclus.
Tip anderen
|