Een betrekkelijk nieuw 'modewoord' dat ook vaak gebruikt wordt in verband met beleggen.
In feite is het een samentrekking van 'sheep' en 'people' en aanduiding voor - vaak een grote - groep.
In het Nederlands vergelijkbaar met: 'de domme massa'. Zij nemen zonder nadenken of controle van de feiten de mening over van enkele 'leiders'. Vooral via internet kan dat leiden tot verontrustende agressiviteit.
Bij beleggen kan men denken aan grote groepen 'beleggers' die de grafiek van de koersen van bijvoorbeeld meme-aandelen laten bewegen als een achtbaan.
Voorbeeld
'Begin met een financiële nieuwsbrief die je uitstuurt naar 100.000 mensen, maar dan wel verdeeld over twee gelijke groepen van 50.000. .......De tweede groep krijgt een heel andere mail waarin je voorspelt dat aandeel X onvermijdelijk zal dalen. Draai simpelweg de vorige argumentatie om. Wees gul met het woord disruptie — meer is beter — en schuw ook hier het Engels niet ('Never catch a falling knife' is een klassieker). Noem in beide e-mails bankiers dom, en omschrijf alle beleggers die jouw nieuwsbrief niet ontvangen als sheeple.'
Bron: FD, column Daan Ballegeer - 15-08-2021.
Zie ook: kuddegedrag, gedragseconomie, fear of missing out, bandwagon-effect, wisdom of the crowd, sukkellijst, lollipop, muppets, jojo-aandeel, meme-aandeel.
Tip anderen
|