De prijs-kwaliteitverhouding zegt iets of een product of dienst relatief goedkoop of duur is ten opzichte van de geleverde kwaliteit, of juist verhoudingsgewijs precies goed geprijsd is.
De prijs-kwaliteitverhouding is doorgaans niet objectief en eenduidig te becijferen; het waarderen van kwaliteit is in veel gevallen toch een gevoelskwestie, een zaak van perceptie.
De prijs-kwaliteitverhouding heeft ook te maken met de verwachtingen die de koper vooraf koestert ten aanzien van een product of dienst. Worden de verwachtingen (meer dan) ingelost, dan is de prijs-kwaliteitverhouding (ruimschoots) goed; zo niet, dan is de prijs-kwaliteitverhouding slecht, en voelt de koper zich mogelijkerwijs zelfs bekocht.
Ook bij aanbestedingen wordt vaak gepoogd de prijs-kwaliteitverhouding volgens een aantal kwaliteitscriteria te meten. Aan de diverse kwaliteitscriteria wordt dan een gewicht gegeven, per kwaliteitscriterium wordt een score toegekend, en vervolgens wordt er een gewogen gemiddelde berekend, dat weer wordt afgezet tegen de prijs.
Voorbeeld
'Op Schiphol zijn de snelheid van het werk en lage kosten belangrijker dan de veiligheid van het personeel van onder meer beveiligings- en schoonmaakbedrijven, concludeert vakbond FNV na een enquête onder 1100 medewerkers. ........Schiphol zegt in een reactie dat in elke aanbesteding kwaliteit leidend is, en dat er ook wordt gekeken naar de prijs-kwaliteitverhouding.'
Bron: NOS.nl - 14-12-2020.
Engels: price-quality ratio.
Zie ook: kengetal, ratio, zachte indicator. Vergelijk: gevoelsinflatie.
Tip anderen
|