Afgekort: Gen Z.
Ook: digital natives, zoomers, i-generatie, netgeneratie, generatieYi.
Geboren in de periode tussen 2000 en 2015; opgegroeid met en gevormd door een enorme waaier aan digitale informatie en mogelijkheden (digitalisering, internet, smartphone en iPad met vele apps, sociale media, enzovoorts). Door die volledig digitale wereld zijn ze ook gewend aan een constante bevrediging van behoeften. Het is de eerste generatie die zich geen leven meer zonder internet kan voorstellen. Als echte digital natives kan generatie Z de overvloed aan informatie goed filteren en onderscheiden.
Generatie Z gelooft niet zo sterk in de onbegrensde mogelijkheden als hun voorgangers de generatie Y.
Omdat ze opgegroeid zijn tijdens een periode van onzekerheid (denk aan 9/11, kredietcrisis, eurocrisis, aantasting van het milieu en dergelijke) hechten ze erg aan zekerheid (onder andere door te sparen en een stabiel inkomen te realiseren) en hechten ze veel waarde aan de waarheid, zowel persoonlijk als voor de gemeenschap. Door de zoektocht naar waarheid hecht generatie ook sterk aan meer vrijheid van meningsuiting en meer openheid voor het begrijpen van verschillende soorten mensen. Gemiddeld zijn de leden van generatie Z harde werkers met een groot verantwoordelijkheidsgevoel en omgevingsbewustzijn. Generatie Z consumeert zeer bewust, hecht veel waarde aan individuele expressie en inclusiviteit.
Aanbevolen: zie generatielijst.
Voorbeeld
- 'Van de Nederlandse jongvolwassenen tussen de 18 en 30 belegt 43%, concludeerden het Nibud en Rabobank in november 2021. Een internationaal onderzoek door het CFA Institute, de wereldwijde beroepsvereniging voor beleggingsprofessionals, resulteerde eerder dit jaar in nog hogere cijfers. Dit onderzoek, dat zich richtte op gen Z, oftewel jongeren tussen 18 en 25, wees uit dat in Canada 74% van deze groep belegt. Dat is in China, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk met respectievelijk 57%, 56% en 49% minder, maar nog altijd hoog.
Bron: FD - 22-12-2023.
- 'Volgens Mastercard duidt dit op een groeiende trend naar milieubewuste uitgavenpatronen bij consumenten. Met name de jongere generaties zoals ‘Gen Z’ en ‘Millennials’ lopen hierbij voorop. Het onderzoek laat ook zien dat, naarmate consumenten zich bewuster worden van hun eigen acties, ze ook vinden dat bedrijven moeten volgen. Volgens consumenten zouden bedrijven zich in deze context vooral moeten richten op onderwerpen als afvalvermindering, plasticgebruik en lucht- en watervervuiling.'
Bron: Banken.nl - 26-04-2021.
Zie ook: vooroorlogse generatie, stille generatie, babyboom-generatie, generatie X, pragmatische generatie, generatie Y, generatie, generatiekloof, chronocentrisme, betekeniseconomie, digitalisering, transparantie, duurzaamheid, energietransitie, fossielvrij, klimaatneutraal, groene economie, groen herstel, inclusieve economie, gender gap, quiet quitting. Vergelijk: pechgeneratie, sandwichgeneratie.
Tip anderen
|