Afgekort: LPG.
Garantie van een winkel of distributiekanaal dat de consument voor een bepaald artikel (of een bepaald set artikelen) de laagste prijs betaalt, lager dan bij andere winkels die het product verkopen.
Is de prijs elders toch lager, dan krijgt de consument het verschil terugbetaald of soms zelfs het artikel gratis.
Deze garantie wordt meestal ingezet als een middel om de verkopen aan te jagen, als marketingmiddel. De voorwaarden voor laagsteprijsgarantie kunnen van aanbieder tot aanbieder verschillen. In de kleine lettertjes van de leveringsvoorwaarden kunnen ook allerlei beperkende voorwaarden zijn opgenomen.
Voorbeeld
- 'Einde aan laagsteprijsgarantie die Booking.com altijd bij hotels afdwong - Onder druk van wetgeving past Booking.com zijn regels aan: hotels mogen nu op hun eigen website een lagere prijs aanbieden. ..... Hotels zijn voor het verhuren van kamers afhankelijk van Booking.com, dat met ruim 28 miljoen aangesloten hotels en vakantieverblijven het grootste hotelplatform ter wereld is. De mogelijkheid voor hotels om elders, bijvoorbeeld op hun eigen website, een lagere prijs aan te bieden is contractueel door Booking.com verboden. Onder druk van de nieuwe Europese Digital Markets Act (DMA) en de dreiging van een megaboete van 490 miljoen euro van de Spaanse toezichthouder CNMC past Booking nu toch zijn regels aan.Daarmee komt een einde aan een jarenlang gevecht tussen Booking, hotelorganisaties en mededingingsautoriteiten door heel Europa. In landen als Frankrijk, België en Italië werd de ‘laagsteprijsgarantie’ al eerder geschrapt. Booking stelt dat het altijd een deal maakte met hotels: het platform zorgt voor nieuwe klanten, de hotels geven in ruil daarvoor de laagste prijs.'
Bron: NRC - 25-06-2024.
- 'De meeste laagsteprijsgaranties hangen aan zoveel voorwaarden vast dat ze onzinnig zijn of soms gewoon helemaal niet kloppen. Dat stelt de Consumentenbond donderdag vast na onderzoek bij reisorganisaties, elektronicazaken en supermarkten. Een laagsteprijsgarantie betekent normaal gesproken dat consumenten het aan bedrijven kunnen laten weten als een product elders goedkoper aangeboden wordt, waarna het aangeschreven bedrijf de prijs aanpast op zijn website. Dat is bij de meeste onderzochte bedrijven ook mogelijk, maar het is vaak aan zoveel regels gebonden dat het eigenlijk onzin is, zegt de Consumentenbond.
Bron: Nu.nl - 29-04-2021.
Zie ook: retail, prijsbeleid, prijsconcurrentie, prijsvechter, vechtmarkt, low budget, dubbeltjesmarkt, platformeconomie, marktmacht, Digital Markets Act. Vergelijk: prijsgarantie.
Tip anderen
|