Prijzen van producten of diensten op een dusdanige manier bepalen, vasthouden of bijstellen dat er enerzijds voldoende omzet en winstmarge is en anderzijds dat deze prijzen niet leiden tot ontevreden klanten en verlies van marktaandeel aan de concurrentie.
Voorbeeld
'ABN Amro, ING en Rabobank maken in hun recente financiële verslagen inderdaad allemaal melding van hun gestegen marges op nieuwe hypotheken. De financieel topmannen van ABN Amro en ING roemden de afgelopen weken bij de toelichting van hun cijfers hun eigen ‘prijsdiscipline’ waarbij zij hoge marges kunnen hanteren zonder te vrezen voor fors verlies van marktaandeel aan de concurrentie. Die zit namelijk in hetzelfde schuitje en moet binnen dezelfde omstandigheden van lage spaarrente opereren.'
Bron: NRC - 16-08-2019.
Engels: price discipline, pricing discipline.
Zie ook: omzet, winstmarge, marktaandeel, concurrentie. Vergelijk: woekerprijs, uitverkoop, a tout prix, dumpen, negatieve prijsspiraal, prijsbederf, afbraakprijs, prijsvechter, prijzenoorlog.
Tip anderen
|