Ook: dagbeprijzing, schommeltarief.
Toepassing van een flexibel prijssysteem waarbij, afhankelijk van een aantal factoren in de markt van het desbetreffende product of dienst, prijzen zeer regelmatig worden verhoogd of verlaagd. Bijvoorbeeld verhoogd als de vraag stijgt en verlaagd als de vraag afzwakt. Hierbij wordt vaak gebruikt gemaakt van algoritmes.
Deze methode wordt in een toenemend aantal marktsectoren toegepast, onder andere in de reisindustrie en bij de levering van energie. Ook de spitsheffing ('congestion charge') is een vorm van dynamische beprijzing.
Voorbeeld
- 'Een nieuwe manier van het verkopen van treinkaartjes tegen verschillende tarieven is volgens de Nederlandse Spoorwegen een ‘onverwacht succes’. Volgens de NS trekken de kortingen nieuwe mensen naar de trein en kiest een deel van de reizigers voor een reis buiten de spits. .... De NS startte in februari vorig jaar met zogeheten dynamische beprijzing. Reizigers die minimaal een dag van tevoren via de app van de NS een treinreis boekten, kregen daarbij korting aangeboden voor rustiger treinen. Dynamisch beprijzen is in andere sectoren gemeengoed en vooral bekend van vliegtickets. Die kunnen sterk in prijs fluctueren, afhankelijk van bijvoorbeeld de populariteit van de specifieke vlucht en het moment van boeken. Ook de prijzen van tickets voor internationale treinen zoals de Eurostar naar Brussel en Parijs wisselen.'
Bron: FD - 07-02-2025.
- 'Ook dynamische prijzen helpen de druk op het netwerk [elektriciteitsnetwerk, red.] te verlagen, stelt Remko ten Barge van energiebedrijf NieuweStroom. Hij kijkt met ontzag naar Noorwegen, waar driekwart van de consumenten meebeweegt met de dynamische energieprijzen. Dat heeft volgens hem 10 procent van de piekbelasting op het stroomnet gehaald.'
Bron: NRC - 22-09-2023.
- ' Het fenomeen 'dagbeprijzing` of 'dynamische beprijzing` doet zijn intrede in een toenemend aantal marktsectoren. Vooral in de reisbranche worden de prijzen constant aangepast, op basis van verkoopprognoses en de ontwikkeling van de vraag. Luchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair werken op basis van dynamische prijzen om op die manier de consument te verleiden tot het vroeg boeken van vluchten en om de bezettingsgraad zo hoog mogelijk te krijgen.'
Bron: ManagementSite - 01-08-2004.
Engels: dynamic pricing, surge pricing, demand pricing, time-based pricing.
Zie ook: gedragseconomie, beprijzen, prijsprikkel, schommeltarief, variabele prijs, dagprijs, piektarief, spitsheffing. Vergelijk: maximumprijs, dynamisch prijsplafond.
Tip anderen
|