Afgekort: BU.
Een logisch onderdeel of segment van een onderneming dat een specifieke bedrijfsfunctie, een afzonderlijke plek binnen het organisatieschema en een eigen directie heeft. Een business unit heeft een belangrijke mate van verantwoordelijkheid en autonomie, en heeft ook een afzonderlijke verlies- en winstrekening. Het kan gaan om een functioneel gebied, een afdeling of een divisie.
Heeft een business unit een eigen missie, visie en strategie, en een eigen directie met winstverantwoordelijkheid - is er dus in hoge mate sprake van een onderneming binnen een onderneming - dan wordt ook wel gesproken over een strategische business unit (SBU).
De belangrijkste reden voor het vormen van en opsplitsen in business units is het willen aanbrengen van (markt-)focus bij bepaalde bedrijfsonderdelen.
Zie ook: concern, divisie, tak, strategische business unit, opsplitsen (van bedrijven). Vergelijk: conglomeraat, concern, holding, houdstermaatschappij, moedermaatschappij, werkmaatschappij, zustermaatschappij, divisie, profit centre, corporate spin-off.
Tip anderen
|