Het beleid van een onderneming ten aanzien van het openbaar maken en verstrekken van volledige, juiste, tijdige en consistente informatie aan beleggers, analisten, financiële instellingen, de pers en andere 'stakeholders' van de onderneming, met als doel een zo juist mogelijk beeld scheppen van de ondernemingsactiviteiten, de historische resultaten en de verwachtingen voor de toekomst.
Een duidelijke 'corporate disclosure policy' is vooral nodig omwille van:
- Het verschaffen van duidelijkheid over de wijze waarop informatie door een onderneming wordt gepubliceerd en besproken met beleggers, financieel analisten en journalisten (de pers).
- De naleving van regels en verplichtingen die verbonden zijn aan een beursnotering; in strijd met deze regels handelen kan leiden tot aanzienlijke financiële en/of reputatieschade voor de onderneming, management en medewerkers.
- Het verhogen van het bewustzijn van management en medewerkers ten aanzien van verplichtingen en gebruiken inzake het publiceren van informatie.
Zie ook: disclosure, disclosure policy, reputatierisico, reputatieschade, stille periode, gesloten periode, onder embargo, handelsbericht, trading update, koersgevoelige informatie, misbruik van voorkennis, insider, investor relations, conference call, roadshow, beleggersdag.
Tip anderen
|