Ook: scenarioplanning. Scenariodenken is een methode om strategieën te ontwikkelen voor organisaties of onderdelen daarvan die in dynamische of zeer dynamische, onzekere omgevingen acteren en risicovolle strategische keuzes moeten maken.
Een scenario is een gemeenschappelijk beeld van de wijze waarop de toekomst zich zou kunnen ontwikkelen; door de ontwikkeling van deze scenario's krijgt de organisatie een samenhangend beeld van hoe (bepaalde versies van) de toekomst er uit zou(den) kunnen zien, men ontwikkelt een gemeenschappelijke beeld c.q. gemeenschappelijke beelden van de omgeving waarbinnen de organisatie in de toekomst moet gaan functioneren. Door de ontwikkeling van dit gemeenschappelijke beeld is men als organisatie eerder en beter in staat te anticiperen op de toekomst.
Bij de ontwikkeling van scenario's wordt sterk rekening gehouden met trendbreuken, sterk veranderende wereldbeelden en paradigmaverschuivingen.
Planbureaus, zoals het Centraal Planbureau (CPB), maken actief gebruik van scenariodenken. Zo schetst het CPB in haar zogenaamde lange-termijnscenario's - aldus het CPB - "sterk verschillende, maar wel plausibele en intern consistente vergezichten van de Nederlandse economie in de komende 20 à 40 jaar - en soms nog verder weg. Deze scenario's beogen bij te dragen aan de beleidsvorming in Nederland en de discussie met betrekking tot strategische keuzes voor de lange termijn."
Ook ondernemingen gebruiken scenarioplanning. Een bekend voorbeeld is Shell (zie op internet: www.shell.com/scenarios/).
Zie ook: scenario-analyse, worst case analyse, worst case, best case, Outrageous Predictions, TINA, there is no alternative, BATNA, best alternative to a negotiated agreement, Japanscenario, Griekenlandscenario.
Tip anderen
|