De door een consument (of groep van consumenten, bedrijfstak, enzovoorts) ervaren nadelige gevolgen van een oplopend prijspeil (inflatie, geldontwaarding).
Voorbeeld
'Het is al jaren een bekend geluid: boodschappen in de supermarkt worden door de inflatie steeds duurder. En 85 procent van de deelnemers aan een peiling van Ipsos denkt dat levensmiddelen ook de eerste helft van dit jaar verder in prijs zullen stijgen. Maar in werkelijkheid vallen de prijsstijgingen in de supermarkt juist mee. Zo bedroeg vorig jaar de inflatie op consumentengoederen en -diensten (bijvoorbeeld kleding of kappers) 3,3 procent, terwijl voedingsmiddelen 'maar' 1,1 procent in prijs stegen vergeleken met een jaar eerder. Hoe komt het dan dat veel mensen toch inflatiepijn ervaren, terwijl de cijfers een ander verhaal lijken te vertellen?'
Bron: NOS - 15-01-2025.
Zie ook: inflatie, gevoelsinflatie. Vergelijk: prijzenpijn.
Tip anderen
|