Partij die niet optreedt als (financiële) sponsor van een bepaald evenement, maar zich er juist tegen afzet in marketing en publiciteit door te wijzen op misstanden. In de meeste gevallen hoopt de antisponsor daar zelf beter van te worden (beter imago, meer media-aandacht, hogere verkopen en dergelijke).
Voorbeeld
'En dan dit: dit biermerk is antisponsor van het WK in Qatar - Zo kan het ook: het Schotse biermerk BrewDog gaat er met gestrekt been in tegen het WK voetbal in Qatar. Als antisponsor maakt het duidelijk dat voetbal een leuk spelletje is, maar de corruptie eromheen, het misbruik van mensen en sterfgevallen niet. Vandaar, zegt medeoprichter James Watt, dat hij trots is op de BrewDog antisponsorcampagne voor het ‘World F*Cup’.'
Bron: MT / Sprout - 08-11-2022.
Zie ook: maatschappelijk verantwoord ondernemen, environmental, social and governance, duurzaamheid, dwangarbeid, moderne slavernij, armoede, corruptie.
Tip anderen
|