dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Twitter
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
Bitcoin
Afgekort: BTC. Een vorm van digitaal geld, virtueel geld. ... >>
 Vandaag 21-11-2024
21973 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 gebakken lucht
2 Dogs of the Dow
3 pro memorie
4 handelend onder de naam
5 prijs-kwaliteitverhouding
 Thema's
 Recent verbeterd
21-11sociale verzekeringswe...
21-11checks and balances
21-11geo-economische fragme...
21-11schijnzelfstandigheid
21-11schatkistbankieren
21-11sociale fondsen
21-11Invest International
21-11Netherlands Foreign In...
21-11Invest-NL
21-11verhuurderheffing
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4debt service coverage ra...
5out-of-pocket kosten
6reconciliatie
7excasso
8arm's length-beginsel
9negatief eigen vermogen
10penny wise, pound foolis...
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

helpdeskfraude


Een vorm van oplichting waarbij fraudeurs vaak vanuit andere landen - zoals India - bellen en doen alsof ze helpdeskmedewerkers zijn van grote, bekende bedrijven, zoals Microsoft, Google en Vodafone-Ziggo. Onder valse voorwendselen - ze zeggen bijvoorbeeld dat iemands computer besmet is met virussen of gehackt is - proberen ze toegang te krijgen tot iemands computer en snel geld naar zichzelf over te maken.
De criminelen richten niet alleen financiële schade aan, maar beschadigen ook het publieke vertrouwen in de veiligheid van de digitale wereld en de goede naam van bedrijven. De opsporing van verdwenen geld en verdachten is door het internationale karakter van deze met telefonische babbeltrucs te vergelijken werkwijzen juist erg lastig.

Ook in de financiële wereld een bekend fenomeen (zie: bankhelpdeskfraude).

Voorbeeld

  • 'Banken hebben nieuwe toetsingscriteria opgesteld om te bepalen in hoeverre zij de schade van klanten vergoeden bij helpdeskfraude of spoofing. Uitgangspunt is dat slachtoffers 100 procent van de schade uit coulance vergoed krijgen tenzij het slachtoffer medeplichtig is aan fraude, al eerder een vergoeding heeft gehad bij de zelfde bank of als het slachtoffer onvoldoende meewerkt aan het fraudeonderzoek van de bank.'
    Bron: Emerce - 14-06-2021.

  • 'Afgelopen week is een ouder koppel meer dan 100.000 euro kwijt gespeeld door zogenaamde "helpdeskfraude". Ze kregen telefoon van hun bank met de mededeling dat er verdachte transacties hadden plaatsgevonden. "Daarna kwamen de oplichters gewoon aan huis en deden ze alsof ze de bankkaart gingen doorknippen", legt Kristof Aerts van het parket van Antwerpen uit. ......Nadat er samen werd ingelogd, wordt door de oplichter voorgesteld om de bankkaart door te knippen, om alles veilig af te sluiten. Alleen wordt de kaart dan snel door de oplichter gewisseld, of wordt de cruciale chip niet doorgeknipt. De oplichter neemt dan alle stukken van de kaart mee, schrijft snel geld over of gaat geld afhalen.'
    Bron: VRT NWS - 18-06-2021.



Zie ook: fraude, bankhelpdeskfraude, phishing, persoonsgegevens, identiteitsfraude, vertrouwen, reputatieschade. Vergelijk: recovery room-fraude, spoofing, Fraudehelpdesk.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter H.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet