In februari 2011, met steun van de Nederlandse overheid, gelanceerde vraagbaak voor burgers en kleine ondernemingen. Doel is helpen voorkomen dat mensen en bedrijven slachtoffer worden van fraude en slachtoffers snel door te verwijzen naar de instantie die hen het beste kan helpen.
De helpdesk neemt zelf geen meldingen in behandeling, maar krijgt via de vragen en doorverwijzingen wel belangrijke informatie over de omvang van fraude en oplichting in Nederland. Die informatie geeft de helpdesk door aan het ministerie van Veiligheid en Justitie.
Verder tracht de Fraudehelpdesk burgers en bedrijven bewust te maken van frauderisico’s en praktische tips te geven over hoe zij die risico’s kunnen beperken.
Voorbeeld
'Fraudehelpdesk: pas op voor oplichters die waarschuwen voor oplichters - Gebeld worden door een oplichter, die je waarschuwt voor oplichters. Het lijkt wel een slecht geschreven filmscript. Maar het is de realiteit: de Fraudehelpdesk ontvangt op het moment veel van deze meldingen over vermeende behulpzame adviseurs van Amazon.com.'
Bron: De Telegraaf, 28-7-2023.
Internet: www.fraudehelpdesk.nl.
Noot: zie ook het thema 'Fraude, list, corruptie & schandalen' op deze website.
Zie ook: fraude, risico, identiteitsfraude, cybercriminaliteit, verzekeringsfraude. Vergelijk: Landelijk Meldpunt Internetoplichting, Financial Intelligence Unit Nederland, FIOD-ECD, Stichting Fraudebestrijding Hypotheken, Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit.
Tip anderen
|