Een handgeschreven bon of kassabon waarop het te betalen of betaalde bedrag aan omzetbelasting (BTW) is gespecificeerd en meestal ook welk BTW-tarief is gebruikt voor de berekening van het BTW-bedrag.
Op basis van de BTW-bon kan een ondernemer de betaalde omzetbelasting (BTW) voor zakelijke uitgaven terugvragen (via de BTW-aangifte). De ondernemer moet de bon in de administratie opnemen.
Om de bon te kunnen gebruiken voor de BTW-aftrek moet er formeel gesproken een aantal gegevens vermeld zijn:
- de datum van uitreiking van de bon,
- naam, adres en woonplaats leverancier,
- naam (en eventueel woonplaats) van de afnemer (ondernemer),
- de aard van de geleverde goederen en/of diensten,
- het totaalbedrag van de nota,
- het in het totaal begrepen BTW-bedrag (en welke BTW-tarieven zijn gehanteerd).
In de praktijk willen een aantal gegevens nogal eens ontbreken.
Zie ook: bon, bonnetjes, kosten, uitgaven, voorschieten, out-of-pocket kosten, administratie, boekhouding, belasting, belastingaangifte, omzetbelasting.
Tip anderen
|