dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Twitter
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
margin call
Een opdracht van een clearing corporation aan een clearing member, ... >>
 Vandaag 23-11-2024
21974 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 gebakken lucht
2 Dogs of the Dow
3 handelend onder de naam
4 operationele kosten
5 vrijemarkteconomie
 Thema's
 Recent verbeterd
22-11margin call
22-11positie afbouwen
22-11Archegos Capital Manag...
22-11verborgen hefboomwerki...
22-11schatkistbankieren
22-11systeemrisico
22-11gouden tip
22-11the greater fool theor...
22-11fear of missing out
22-11Belgische tandarts
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4debt service coverage ra...
5out-of-pocket kosten
6reconciliatie
7excasso
8arm's length-beginsel
9negatief eigen vermogen
10penny wise, pound foolis...
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

risicoselectie


Het selecteren van verzekerden op grond van mogelijke risicofactoren, waarbij de verzekeraar tracht de 'goede risico's' te verzekeren en de 'slechtere risico's' tracht uit te sluiten.
De basis van verzekeringen - het dekken van risico's van gebeurtenissen die niet vaak voorkomen maar wel grote gevolgen hebben - is juist gebaseerd op solidariteit. Het risico wordt uitgesmeerd over een grote populatie (gedeeld), zodat iedereen jaarlijks een kleine premie betaalt die genoeg oplevert om de schade te dekken van alle mensen die de zeldzame ­gebeurtenis in dat jaar overkomt. De verzekerden delen het risico en betalen allemaal dezelfde premie.
Risicoselectie is verboden voor de verplichte basisverzekering (zorgverzekering). Zorgverzekeraars moeten iedereen accepteren voor de basisverzekering. Toch trachten sommige zorgverzekeraars - onder meer met marketingtechnieken - bepaalde personen (met de 'goede risico's) aan te trekken. Reclame gericht op jongeren en hogeropgeleiden is bijvoorbeeld een manier om ouderen en chronisch zieken te weren.

Voorbeeld
'Hoger opgeleid? Lagere premie. Al jaren erger ik me aan de reclames van Promovendum, de verzekeraar voor ­hoger opgeleiden. Het ondernemingsmodel van de verzekeraar ­bestaat uit het selecteren van ‘goede risico’s’, mensen die weinig schade veroorzaken. Dit is boerenslim, maar ook asociaal. En nu blijken ze te lobbyen ook, in de zorg nog wel, waar risicoselectie verboden is.'
Bron: Volkskrant, column Frank Kalshoven - 12-04-2019.


Zie ook: verzekering, solidariteit, risicofactor, risico-analyse, moral hazard.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter R.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet