dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Twitter
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
beleidsdekkingsgraad
Alle Nederlandse pensioenfondsen moeten vanaf 2015 gebruik maken ... >>
 Vandaag 20-04-2024
21830 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 Dogs of the Dow
2 penny wise, pound foolish
3 oorlogseconomie
4 reconciliatie
5 beleidsdekkingsgraad
 Thema's
 Recent verbeterd
19-04vermogenswinstbelastin...
19-04interne markt
19-04beleidsdekkingsgraad
19-04bitcoin halving
19-04buy low, sell high
19-04probeer nooit een vall...
19-04GDPNow
19-04fundamentele analyse
19-04liquidation preference...
19-04liquidatiepreferentie
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4debt service coverage ra...
5out-of-pocket kosten
6excasso
7reconciliatie
8arm's length-beginsel
9negatief eigen vermogen
10R-squared
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

risicoselectie


Het selecteren van verzekerden op grond van mogelijke risicofactoren, waarbij de verzekeraar tracht de 'goede risico's' te verzekeren en de 'slechtere risico's' tracht uit te sluiten.
De basis van verzekeringen - het dekken van risico's van gebeurtenissen die niet vaak voorkomen maar wel grote gevolgen hebben - is juist gebaseerd op solidariteit. Het risico wordt uitgesmeerd over een grote populatie (gedeeld), zodat iedereen jaarlijks een kleine premie betaalt die genoeg oplevert om de schade te dekken van alle mensen die de zeldzame ­gebeurtenis in dat jaar overkomt. De verzekerden delen het risico en betalen allemaal dezelfde premie.
Risicoselectie is verboden voor de verplichte basisverzekering (zorgverzekering). Zorgverzekeraars moeten iedereen accepteren voor de basisverzekering. Toch trachten sommige zorgverzekeraars - onder meer met marketingtechnieken - bepaalde personen (met de 'goede risico's) aan te trekken. Reclame gericht op jongeren en hogeropgeleiden is bijvoorbeeld een manier om ouderen en chronisch zieken te weren.

Voorbeeld
'Hoger opgeleid? Lagere premie. Al jaren erger ik me aan de reclames van Promovendum, de verzekeraar voor ­hoger opgeleiden. Het ondernemingsmodel van de verzekeraar ­bestaat uit het selecteren van ‘goede risico’s’, mensen die weinig schade veroorzaken. Dit is boerenslim, maar ook asociaal. En nu blijken ze te lobbyen ook, in de zorg nog wel, waar risicoselectie verboden is.'
Bron: Volkskrant, column Frank Kalshoven - 12-04-2019.


Zie ook: verzekering, solidariteit, risicofactor, risico-analyse, moral hazard.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter R.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet