De term 'Custo Brasil' (Braziliaanse kosten) wordt gebruikt om een combinatie van factoren aan te duiden die het relatief duur maken om zaken te doen in of met Brazilië, dit in verhouding tot andere opkomende markten.
In Brazilië gaat het onder meer om de hoge belastingdruk, het complexe belastingstelsel, de slechte infrastructuur, de bureaucratie en corruptie.
Voorbeeld
'Custo Brasil - Om de investeringen naar een hoger niveau te tillen, moet de spaarquote dus omhoog. Maar ook dan nog zijn er andere structurele tekortkomingen die een sterke toename van de investeringen belemmeren. Deze factoren staan bekend als ‘Custo Brasil’. Hiermee worden de extra kosten bedoeld die ondernemingen die zaken willen doen in Brazilië, moeten maken in vergelijking met andere (opkomende) landen. Op de meeste ranglijsten voor concurrentiekracht scoort Brazilië slecht.'
Bron: ABN AMRO Insights - 08-05-2018.
Zie ook: opkomende markten, concurrentiepositie, fundamentals, investeringsklimaat, vestigingsklimaat, belastingklimaat, belastingdruk, bureaucratie, infrastructuur, corruptie, landenrisico, Global Competitiveness Index, Doing Business Report.
Tip anderen
|