dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Twitter
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
rug pull
Letterlijk: het tapijt onder iemand vandaan trekken. ... >>
 Vandaag 22-01-2025
22044 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 treasury stock
2 flitsemissie
3 handelend onder de naam
4 noteren
5 executive order
 Thema's
 Recent verbeterd
21-01Digital Services Act
21-01rug pull
21-01oligarchie
21-01memecoin
21-01World Economic Forum
21-01onbalanshandel
21-01claimstichting
21-01claimclub
21-01contant geld
21-01hashtag
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4debt service coverage ra...
5out-of-pocket kosten
6reconciliatie
7excasso
8arm's length-beginsel
9penny wise, pound foolis...
10negatief eigen vermogen
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

consumptiemaatschappij


Een maatschappij die ingericht op het voortdurend stimuleren van de consumptie. Een maatschappij waarin een levensstijl van "kopen, kopen, kopen" en "meer, meer, meer" centraal staan om zodoende de economische groei in stand te houden.

Voorbeeld

  • 'Voor een stabiele economie is het belangrijk dat vraag en aanbod in evenwicht zijn. Als producent kun je daar aan bijdragen door te luisteren naar de klant en alleen te produceren waar hij of zij om vraagt. Eeuwenlang volgde het productieaanbod op de klantvraag. Maar wat nou als de fabrieken al draaien en de lampen, telefoons en schoenen van de lopende band rollen? Voor die productie is een afzetmarkt nodig — en dat vereist een continuë vraag naar nieuwe spullen. Die vraag is dé achilleshiel van onze consumptiemaatschappij geworden. Om de economie draaiende te houden, móéten jij en ik blijven consumeren.'
    Bron: Follow The Money | FTM.nl - 11-04-2018.

  • 'Elke dag worden we blootgesteld aan de prikkelende verleidingen van de consumptiemaatschappij. En helaas, het primitieve mensenbrein is best wel beïnvloedbaar. Reclamecampagnes weten bovendien precies hoe ze consumenten bij hun achilleshiel kunnen raken. Maken we überhaupt nog een kans tegen al dit reclamegeweld?'
    Bron: VPRO Tegenlicht - 08-08-2020.



Zie ook: consumptie, consumptieve bestedingen, consumptiegoederen, consumeerderen, massaproductie, affluenza, statusgoederen, positional wealth, keeping up with the Joneses, economische groei, kapitalisme, neoliberalisme, marktisme, economisme. Vergelijk: consuminderen.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter C.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet