Door de Amerikaanse wiskundige en econoom Harold Hotelling in 1929 geformuleerd economisch principe dat voorspelt dat in een markt met veel concurrentie de aanbieders van de desbetreffende producten zich steeds minder van elkaar gaan onderscheiden. Denk bijvoorbeeld aan Coca Cola / Pepsi Cola en V&D / C&A.
Inmiddels wordt deze wet ook voor situaties buiten de economie aangehaald.
Voorbeeld
'Maar Rutte past een andere strategie toe: hij zet zijn ijskar net aan de linkerkant van Wilders. Hij krijgt op die manier alle klanten aan de linkerkant van Wilders; ongeveer twee derde van het strand. Voor Wilders blijft er nog maar een derde van het strand over. Maar dit trucje werkt alleen als er maar twee ijsverkopers op het strand zijn. Zodra er een nieuwe concurrent komt, kan die heel wat klanten van Rutte wegkapen. En daarom heeft de VVD’er Wilders uitgesloten: hij wil een tweestrijd creëren, zodat hij en Wilders de enige ijsjesverkopers op het strand zijn. Rutte maakt gebruik van de Wet van Hotelling; (.....) die omschreef hoe een duopolie – een markt met twee partijen – werkt. “Mark heeft opgelet bij economie”, aldus Bouman. “De VVD-leider is nog altijd de Unilever-man - zijn eerste carrièrestap - en probeert gewoon zijn product zo slim mogelijk te positioneren ten opzichte van dat van zijn concurrent.” '
Bron: FD - 18-02-2017.
Zie ook: vechtmarkt, volkomen concurrentie, oligopolie, homogeen oligopolie, duopolie, homogeen product.
Tip anderen
|