Ook: sneeuwbalbeprijzing.
Bij 'sneeuwbalbeprijzing' ('drip pricing') voegen handelaren in de loop van het (vaak: online) aankoopproces steeds kosten toe, bijvoorbeeld door eerst de prijs exclusief belastingen, vergoedingen of heffingen te laten zien (de kale prijs), of door kosten in rekening te brengen die onvermijdelijk zijn, na deze eerst als 'optioneel' te hebben gepresenteerd.
Op het eerste gezicht lijkt het product of de dienst daardoor qua prijs zeer aantrekkelijk, maar blijkt de prijs uiteindelijk veel hoger te zijn dan verwacht. Deze sneeuwbalbeprijzing kan dus misleidend werken en kan een vorm van een misleidende handelspraktijk zijn.
Deze praktijk komt bijvoorbeeld regelmatig voor in de reisbranche, zoals bij prijsvechters in de luchtvaart.
Engels: drip pricing.
Zie ook: netto prijs, bruto prijs, unbundling. Vergelijk: etalagetarief, vanaf-prijs, price partitioning, teaser rate, lowballing, unbundling, scheermesjesmodel.
Tip anderen
|