Het subjectieve oordeel van een persoon, groep van personen of maatschappij over de kans dat een bepaald risico optreedt, de omvang van dat risico, en/of het moment waarop (de 'timing') en de hevigheid waarmee het risico zich kan voordoen. Dit oordeel, deze inschatting, kan zowel gebaseerd zijn op rationele als op irrationele overwegingen.
Voorbeeld
'Voor het eerst komen cyberrisico’s in de top 10 van risico’s. Reputatie- en merkschade is als nieuwe nummer 1 het meest gevreesd bij bedrijven. Dat blijkt uit het Global Risk Management Survey van Aon. Voor de vijfde keer heeft risicoadviseur en verzekeringsmakelaar Aon zijn tweejaarlijks onderzoek gevoerd naar de risicoperceptie bij CEO’s, CFO’s en risk managers. Meer dan 1.400 ondernemingen uit 70 landen zijn bevraagd, 46 procent van de respondenten is Europees.'
Bron: Standaard.be - 28-05-2015.
Engels: risk perception.
Zie ook: risico, risicobron, risicofactor, risico-universum, risico-analyse, risicograad, risicobereidheid, risico-opslag, risicospreiding, distributiecurve, black swan, reputatieschade, reputatierisico, Global Risk Appetite Index, Global Risks Report, Outrageous Predictions.
Tip anderen
|