Ook: drempelgoederen, secundaire goederen, luxeartikelen.
Goederen die men zich pas kan veroorloven wanneer het inkomen een bepaalde drempel heeft overschreden. Goederen die (in de meeste gevallen) niet noodzakelijk zijn, maar door de consument wel als een plezierig bezit worden ervaren, zoals bijvoorbeeld een Porsche. Mensen met een lager inkomen kunnen die niet kopen. Het zijn vooral de welvarende consumenten die deze goederen kopen (hoog besteedbaar inkomen). De winstmarge op luxegoederen is doorgaans (zeer) hoog. De bestedingen in dergelijke goederen zijn vaak ook recessiebestendig.
Bij een algemene stijging van de inkomens zal een meer dan evenredige stijging van de vraag naar luxegoederen ontstaan.
De laatste jaren stijgt de vraag naar luxegoederen gemiddeld bijna driemaal sneller dan de wereldeconomie. Vooral uit Azië is de vraag groot naar dure auto's, dranken, sieraden en vrijetijdsproducten
Voorbeeld
- 'Als iets echt, ècht goed wordt gevonden, blijven welgestelden het gewoon kopen. Ook in economisch mindere tijden. En na een halfjaar van zorgen blijken de luxeartikelen van LVMH opnieuw echt ècht goed te zijn. LVMH zag de verkoop van onder meer de tassen van Louis Vuitton, de mode van Dior en de sieraden en juwelen van Tiffany met 10% stijgen in het vierde kwartaal. De koers van LVMH spoot vrijdag met 12,6% omhoog.....Gunstig is dat LVMH in meerdere regio’s sterk presteerde. Zo was er dubbelcijferige groei in Europa, Japan en de rest van Azië. Ook in 2024 wordt groei verwacht en een uitbreiding van het marktaandeel, ‘gezien de zeer onderscheidende kwaliteit en creativiteit’ van de producten.'
Bron: FD - 29-01-2024.
- 'Luxe en recessie – op het eerste gezicht lijken ze moeilijk met elkaar te verenigen. In onzekere economische tijden dringen consumenten vaak hun uitgaven terug. De wekelijkse boodschappen zijn al duur genoeg, en dus sneuvelen minder noodzakelijke aankopen. Crisis en economische krimp zijn het terrein van huismerken en prijsvechters. Gevestigde namen verliezen doorgaans terrein. ......Te midden van al die alarmerende signalen kent de luxe-industrie opvallend genoeg misschien wel haar beste jaren. Vorig jaar groeide de sector met bijna 20 procent tot 345 miljard dollar (311 miljard euro), raamde Bain & Company, een adviesbedrijf dat veel luxemerken bijstaat. Het jaar daarvoor was de groei nog sterker: ruim 30 procent.'
Bron: NRC - 12-08-2023.
- 'In India is de tomaat nu een luxegoed - Voedselprijzen De explosief gestegen prijs voor tomaten zorgt voor opmerkelijke taferelen in India. Door mislukte oogsten zijn de tekorten groot. ..... De hevige prijsstijgingen zorgen voor opmerkelijke taferelen. In Indiase media duiken berichten op over tomatendiefstal, van partijen van 150 kilo tot een complete truck met een lading van 2,5 ton. Een lokale groentehandelaar in de Noord-Indiase stad Varanasi zette bij wijze van ludiek protest twee bewakers naast de ineens zeer kostbare tomaten bij zijn marktkraam. In een video op sociale media beschuldigde hij de Indiase regering ervan te weinig aan de prijsstijgingen te doen, waardoor tomaten nu luxegoederen zijn geworden.'
Bron: NRC - 03-08-2023.
- 'Het Britse Burberry, bekend van de ruitjes, waarschuwt dat de uitbraak van het coronavirus op het vasteland van China, een negatief effect heeft op de vraag naar luxegoederen. Burberry verkoopt kleding, schoenen en accessoires, zoals tassen, sjaals en zonnebrillen.'
Bron: Nu.nl - 07-02-2020.
Engels:luxury goods.
Zie ook: besteedbaar inkomen, vrij besteedbaar inkomen, bovenkant van de markt, high-end market, happy few, statusgoederen, trofeeënmarkt, waardeparadox, Veblen-goed, prijselasticiteit, laatcyclisch, positional wealth, Forbes’ Cost of Living Extremely Well Index, overbieden, keeping up with the Joneses, op grote voet leven, Ferrari-syndroom, Ramadan Rush. Vergelijk: basisbehoeften, primaire goederen, massagoed, bulkproduct, commodity, low-end market, onderkant van de markt.
Tip anderen
|