Ook: Thanksgiving Friday; Gifting Friday.
Nederlands: zwarte vrijdag; (schertsend) hoogmis van consumptie.
Black Friday is de dag na de Amerikaanse feestdag Thanksgiving (Day) en staat traditioneel bekend als het startschot van de verkopen voor het Amerikaanse feestseizoen. Rond Black Friday wordt ongeveer 20% van de jaaromzet van consumentengoederen gerealiseerd, voor luxe goederen is dat soms wel 40%.
De dag valt altijd tussen 23 en 29 november. Het is geen officiële feestdag, maar wel zijn er veel Amerikanen die tussen Thanksgiving en het weekend een extra dagje vrij nemen.
De beurs op Wall Street heeft op Black Friday een early close om 01:00 uur.
Er zijn verschillende verklaringen voor de naam Black Friday. Vaak genoemd is dat veel winkeliers op die dag voor het eerst in het jaar in de zwarte cijfers zouden komen. Ook wel eens genoemd: sommige winkels in de VS gaan dan al om drie uur 's-morgens open en er staan vaak lange rijen kopers; vandaar de aanduiding 'zwart'. En ook wordt verwezen naar de enorme verkeers- en parkeerdrukte op die dag (sommige Amerikanen schijnen hun auto al een week voor Black Friday bij het winkelcentrum te parkeren).
De verkopen in de Black Friday periode vormen een goede graadmeter voor het consumentenvertrouwen.
Evenals bijvoorbeeld Halloween en Singles Day is ook zwarte vrijdag naar Nederland en België overgewaaid: veel winkels, warenhuizen en internetwinkels hebben dan 'voordelige' aanbiedingen.
Er is ook veel kritiek op het fenomeen Black Friday. Dit soort door de commercie bedachte dagen wordt ook gezien als exponent van de wegwerpmaatschappij en extreem consumentisme.
Voorbeeld
- 'Voorlopige cijfers tonen aan dat het aantal online aankopen via iDEAL dit jaar met 9% is gestegen. De totale waarde van deze aankopen ligt zelfs 15% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Als deze trend zich doorzet, zal de grens van 1 miljard euro aan extra omzet tijdens Black Friday 2024 ruimschoots worden overschreden.
Consumenten lijken steeds strategischer te winkelen tijdens Black Friday. 37% van de consumenten wacht met Sinterklaas- en kerstinkopen tot Black Friday. Populaire producten zijn schoenen (29%), bovenkleding (26%) en parfum (19%). Black Friday is niet meer weg te denken uit Nederland en zal naar verwachting ook dit jaar weer records breken.'
Bron: ERM, 27-11-2024.
- 'Pleidooi tegen 'wegwerpmaatschappij' op Black Friday - De Nederlandse overheid moet zich niet alleen richten op initiatieven voor een duurzamere economie, maar ook meer doen tegen de 'wegwerpmaatschappij'. Dat concludeert de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli), een adviesorgaan van de overheid, in een nieuw rapport, niet toevallig gepubliceerd op koopjesfestijn Black Friday. In Nederland en de rest van de wereld wordt volgens het rapport steeds meer afval gecreëerd. Die toename zou niet alleen komen doordat er meer wordt geconsumeerd, maar ook door het gebruik van goedkope, niet-duurzame goederen. Vooral sinds het jaar 2000 is de hoeveelheid producten die worden verkocht en al snel weer worden weggegooid sterk gegroeid.'
Bron: NOS.nl - 24-11-2023.
- 'Verzet tegen "hoogmis van consumptie" groeit: Dille & Kamille en Xandres sluiten de deuren op Black Friday - De winkelketens Dille & Kamille en Xandres doen dit jaar niet mee aan Black Friday en houden op vrijdag 25 november de deuren gesloten in plaats van extreme kortingen op hun producten aan te bieden. Beide bedrijven zeggen dat ze hun klanten meer willen doen nadenken over hun consumptiegedrag.'
Bron: VRT NWS - 02-11-2022.
Zie ook: consumentenvertrouwen, consumentisme, wegwerpmaatschappij, Thanksgiving Day, Cyber Monday, Super Saturday. Vergelijk: Singles Day, Ramadan Rush, consuminderen. Tegenovergesteld: Green Friday.
Tip anderen
|