Afgekort: SPO.
Ook: follow-on offering, secondary share offering. De emissie (uitgifte) van nieuwe aandelen voor verkoop aan het publiek (beleggers) van een onderneming die de
initial public offering (IPO) al achter de rug heeft en waarvan de aandelen dus reeds via de beurs verhandeld worden.
De termen 'secondary public offering' en 'follow-on offering' wordt gebruikt om een onderscheid te maken met een 'initial public offering' (IPO), waarbij de aandelen voor het eerst geplaatst en genoteerd worden (beursgang).
Voorbeeld
Vraag: 'Waarom gaat VolkerWessels überhaupt naar de beurs? - Antwoord: "De familie wil, zoals bekend, haar vermogen spreiden. We halen geen nieuw geld op, er worden alleen bestaande aandelen verkocht. Het is ook zo omdat er geen opvolger is in de familie."
Vraag: 'Tweedehands aandelen dus. - Antwoord: "Dat is letterlijk een verkeerde vertaling (van secundary share offering, red.). Als u aandelen Koninklijke Olie koop, zijn ze in die zin toch ook tweedehands?"
Bron: DFT, interview met topman Jan de Ruiter, VolkerWessels - 18-04-2017.
Zie ook: emissie, secundaire markt, op de plank hebben, shelf company, shelf registration, treasury stock, overhang, rump. Vergelijk: initial public offering, sub-ten emissie.
Tip anderen
|