De waarde van een onderneming voorafgaand aan een nieuwe financieringsronde, een waardering van een bedrijf voorafgaand aan een investering van buitenaf.
Deze waardering wordt onderhandeld tussen oprichters van de onderneming en verstrekkers van venture capital (VC's). Deze waardering geeft aan hoeveel de investeerders moeten investeren om hun gewenste aandelenbelang te kopen.
De pre-money waardering is meer kunst dan wetenschap. Investeerders bepalen de 'pre-money' met behulp van verschillende methoden, maar die waardering kent zeker ook enige subjectiviteit omdat startende bedrijven niet veel concrete gegevens hebben om een waardering op te baseren (ze hebben nog geen echte 'track record').
De pre-money waardering verandert elke keer dat de start-up een nieuwe financieringsronde aangaat. Een startup in de een zeer vroeg ondernemingsfase (seed phase of 'zaaifase') kan bijvoorbeeld geld ophalen tegen een pre-money waardering van 4 miljoen euro. Na 12-18 maanden groei zal de startup terugkeren om dan in de volgende ronde geld op te halen tegen een pre-money waardering van 8 miljoen euro. De stijging in de pre-money waardering vertegenwoordigt de extra waarde die de start-up heeft gecreëerd door meer klanten te werven, het product te verbeteren, zijn merk op te bouwen, enzovoorts.
Vergelijk: post-money valuation.
Zie ook: waardering, bedrijfswaardering, financieringsronde, pre-sounding, ballpark figure.
Tip anderen
|