dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Twitter
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
tweeëntwintigduizend
Op de laatste dag van 2024 werd door de redactie van de Finamciele ... >>
 Vandaag 01-01-2025
22001 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 dividend aristocrats
2 handelend onder de naam
3 quantum-chip
4 penny wise, pound foolish
5 sushi-index
 Thema's
 Recent verbeterd
31-12tweeëntwintigduizend
31-12quantum-chip
29-12Trump-effect
29-12spill-over effecten
29-12grijze waterstof
29-12groene waterstof
29-12labour hoarding
28-12zwevende wisselkoers
28-12importheffing
28-12nieuwe normaal
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4debt service coverage ra...
5out-of-pocket kosten
6reconciliatie
7excasso
8arm's length-beginsel
9penny wise, pound foolis...
10negatief eigen vermogen
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

pay-or-okay


Een door Meta - het moederbedrijf van Facebook en Instagram - in 2023 ingevoerd beleid om gebruikers van hun platforms te laten betalen voor het niet-verwerken van hun persoonlijke gegevens in gerichte reclame. Een aanpak die ook door andere internetplatforms meer en meer wordt nagevolgd.
Eigenlijk de wereld op zijn kop: gebruikers moeten gaan betalen om hun privacy te behouden. Privacy lijkt daarmee een luxe goed te worden.

Voorbeeld

  • 'De Europese privacytoezichthouders zetten een streep door het ‘pay or okay’-model van Meta. Dat zou in strijd zijn met de privacyregels. Meta wil klanten laten betalen als zij niet willen dat het bedrijf hen volgt of gegevens opslaat.'
    Bron: BNR - 18-04-2024.

  • 'Maakt Meta met ‘pay-or-okay’ van privacy een luxegoed? - ....Sociale mediabedrijven kunnen een hoop volgen: waar je op klikt, wat je online bekijkt en wat jouw politieke voorkeur is. Niet alleen surf- en zoekgedrag, ook persoonlijke gegevens, zoals woonplaats en leeftijd van gebruikers, werden tot voor kort standaard door Meta verwerkt om ‘de perfecte advertenties’ aan te bieden. Meta, moederbedrijf van Instagram en Facebook, wil nu stoppen met het verwerken van persoonlijke gegevens voor gerichte reclame, maar dan wel tegen betaling......Facebook of Instagram gebruiken zonder gerichte reclame is mogelijk, maar dan moeten gebruikers wel een abonnement bij Meta afsluiten dat maandelijks tussen de €9,99 en €12,99 kost. Hier komt nog eens €8 bovenop om een extra account binnen de applicatie te krijgen.'
    Bron: FD - 06-03-2024.



Zie ook: data, persoonsgegevens, privacy, surveillancekapitalisme. Vergelijk: pay-to-play, pay-per-view.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter P.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet