Een door Meta - het moederbedrijf van Facebook en Instagram - in 2023 ingevoerd beleid om gebruikers van hun platforms te laten betalen voor het niet-verwerken van hun persoonlijke gegevens in gerichte reclame. Een aanpak die ook door andere internetplatforms meer en meer wordt nagevolgd.
Eigenlijk de wereld op zijn kop: gebruikers moeten gaan betalen om hun privacy te behouden. Privacy lijkt daarmee een luxe goed te worden.
Voorbeeld
- 'De Europese privacytoezichthouders zetten een streep door het ‘pay or okay’-model van Meta. Dat zou in strijd zijn met de privacyregels. Meta wil klanten laten betalen als zij niet willen dat het bedrijf hen volgt of gegevens opslaat.'
Bron: BNR - 18-04-2024.
- 'Maakt Meta met ‘pay-or-okay’ van privacy een luxegoed? - ....Sociale mediabedrijven kunnen een hoop volgen: waar je op klikt, wat je online bekijkt en wat jouw politieke voorkeur is. Niet alleen surf- en zoekgedrag, ook persoonlijke gegevens, zoals woonplaats en leeftijd van gebruikers, werden tot voor kort standaard door Meta verwerkt om ‘de perfecte advertenties’ aan te bieden. Meta, moederbedrijf van Instagram en Facebook, wil nu stoppen met het verwerken van persoonlijke gegevens voor gerichte reclame, maar dan wel tegen betaling......Facebook of Instagram gebruiken zonder gerichte reclame is mogelijk, maar dan moeten gebruikers wel een abonnement bij Meta afsluiten dat maandelijks tussen de €9,99 en €12,99 kost. Hier komt nog eens €8 bovenop om een extra account binnen de applicatie te krijgen.'
Bron: FD - 06-03-2024.
Zie ook: data, persoonsgegevens, privacy, surveillancekapitalisme. Vergelijk: pay-to-play, pay-per-view.
Tip anderen
|