dfbonline
 
Home | Begrippen A-Z | Begrip van de Dag | Thema's | Contact
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #
Trefwoord: 

Begrip van de Dag
Volg ons op Twitter
Abonneer u op de Begrip van de Dag feed (gratis)
The World's Billionaires
Voluit: The Forbes World's Billionaires list. Een jaarlijks door ... >>
 Vandaag 02-04-2025
22121 begrippen & definities
 Trending begrippen
1 penny wise, pound foolish
2 netto prijs
3 Mar-a-Lago-akkoord
4 Informations- und Forsch...
5 prijs-kwaliteitverhouding
 Thema's
 Recent verbeterd
02-04The World's Billionair...
31-03geldhoeveelheid in eng...
31-03staatsschuldquote
31-03surseance van betaling
31-03injectie
29-03Buy European
29-03Mar-a-Lago-akkoord
28-03Jan Modaal
27-03erfocratie
27-03juridisch risico
 Suggesties
Mist u een begrip? Suggesties?
Stuur ons dan een e-mail.
 Meest opgevraagde begrippen
1Dogs of the Dow
2ouwe jongens krentenbroo...
3onder embargo
4debt service coverage ra...
5out-of-pocket kosten
6reconciliatie
7excasso
8penny wise, pound foolis...
9arm's length-beginsel
10negatief eigen vermogen
Uw steun is hard nodig... Doneer nu

reclametaks


Een belasting op reclameuitingen, met name bedoeld om de consumptie en daarmee onze ecologische voetafdruk terug te dringen.

Voorbeeld
'Datawetenschapper Jeff Hammerbacher zei het zo: „De knappe koppen van mijn generatie denken na over hoe ze mensen op advertenties kunnen laten klikken.” Kortom: willen we minder consumeren, dan moeten we de reclame inperken. .......Het is effectiever om reclame in zijn algemeen te ontmoedigen. Voer daarom een reclametaks in vergelijkbaar met de gemeentelijke reclamebelasting, die gericht is op reclame die vanaf de openbare weg zichtbaar is. Richt deze reclametaks op alle reclame-uitingen en belast de door organisaties uitgegeven budgetten aan reclame. Een heffingskorting houdt rekening met kleine bedrijven. Algemeen nut beogende instellingen en (semi-)publieke zaken zoals het ov zijn vrijgesteld. Een progressieve opzet van de reclamebelasting ontmoedigt grotere bedrijven. Met gelijke reclamebudgetten zal de hoeveelheid reclame waar de gemiddelde mens zich niet aan kan onttrekken, dalen. In plaats van het gevoel dat er iets ingeleverd moet worden, heeft de reclametaks voordelen. Je raakt er minder van overtuigd iets te missen, je koopt minder, je geeft minder geld uit en bespaart ruimte en rommel in je huis. En onze ecologische voetafdruk daalt.'
Bron: NRC, opinie Diederik Hoefsmit - 29-03-2023.


Zie ook: accijns, belasting, consuminderen, ecologische voetafdruk, duurzaamheid, degrowth. Vergelijk: precario.



Mail dit begrip Tip anderen





 Voorgaand begrip:
Alle begrippen
Letter R.
Volgend begrip:
 

Home | Doneer | Voeg begrippenlijst toe aan eigen site | Suggesties | Licenties
Over dfbonline.nl | Voorwaarden | Privacybeleid | Colofon | Sitemap | Contact
compleet