Een 'take rate' is de vergoeding die door een online platform (een marktplaats) of een betaalplatform in rekening wordt gebracht bij een transactie die wordt uitgevoerd door een derde partij (verkoper of dienstverlener). Deze transactievergoeding is een percentage van de omzet.
Take rates variëren meestal tussen 5-20% voor productmarktplaatsen zoals Amazon of eBay, terwijl dienstverlenende marktplaatsen zoals Uber of Airbnb meestal een hoger tarief tussen 15-25% berekenen.
Take rates hebben dus een grote invloed op de winstgevendheid van de marktplaatsen.
Voorbeeld
- 'Analisten van Jefferies en Degroof Petercam noemen de resultaten [van betalingsdienstverlener Adyen, red.] die de verwachtingen overtreffen ‘sterk’. Maar zij wijzen ook op de take rate, de commissie die Adyen ontvangt voor elke transactie. Die valt enigszins tegen, vinden de analisten. Adyen stuurt hier zelf niet op, en geeft de voorkeur aan volumegroei, maar analisten hechten er wel waarde aan. Jefferies becijfert dat de commissie per transactie uitkomt op 15,7 basispunten in het vierde kwartaal, 1,3 minder dan het kwartaal ervoor (100 basispunten is 1%).'
Bron: FD - 08-02-2024.
- 'Adyen blijft flink groeien - Adyen heeft in de tweede helft van 2021 de omzet en winst flink zien aantrekken, mede dankzij een sterke volumegroei. Dat maakte het Amsterdamse betaalbedrijf woensdag voorbeurs bekend. (…..) De groei bij de grootste verkopers betekent ook dat de marge voor Adyen per transactie, de zogeheten 'take rate', aan het dalen is. Deze bedroeg 18,6 basispunten, tegen 20,6 in de eerste helft van het jaar.'
Bron: Beurs.nl - 09-02-2022.
Zie ook: platform, platformeconomie, platformisering, marge, provisie, commissie, fee, winstmarge, dekkingsbijdrage, margedruk.
Tip anderen
|