Letterlijk: Marseillaanse verkoop. Een oude oplichtingstechniek, waarbij een winkel / bedrijf (potentiële) klanten ongevraagd opbelt om ze met cadeaus en valse kortingen aan te sporen de winkel te bezoeken. Bij bezoek aan de winkel worden zij vervolgens onder grote druk gezet om iets te kopen. Beschimpingen, bedreigingen of zelfs emotionele chantage zijn niet ongebruikelijk.
Voorbeeld
'.....Als u eenmaal ter plaatse bent, vraagt men naar uw uitnodiging, zogezegd voor een tombolatrekking op basis van het telefoonnummer of het nummer van de uitnodiging. Terwijl u wacht om uw cadeau in ontvangst te nemen, wordt u uitgenodigd om de volledige showroom te ontdekken. Er worden uitzonderlijke kortingen aangeboden, op voorwaarde dat u de dag zelf koopt. De verkoper peilt naar uw smaak en vraagt u om de set van uw voorkeur aan te duiden. Als u toehapt, laat de verkoper u vanaf dan niet meer los. Hij verbluft u met zijn praatjes, vervoert u met verleidelijke voorstellen, zet een heel toneel op waarin u de held bent, de grote winnaar van een enorme korting dankzij uw geluksnummer. Als u nog twijfelt, verschijnt plots de zaakvoerder op het toneel, die erop staat u nog grotere persoonlijke voordelen toe te kennen, zodat u zeker zult instemmen."
Bron: economie.fgov.be.
Zie ook: fraude, economisch delict. Vergelijk: bedelbrief, voorschotfraude, churning.
Tip anderen
|