'Diepe zakken (hebben)' is een metafoor voor financiëel draagkrachtig zijn, kapitaalkrachtig zijn, vermogend zijn, veel geld / liquide middelen ter beschikking hebben. Partijen met 'diepe(re) zakken' hebben financieel een 'lange(re) adem'.
Voorbeeld
- 'Telecom is een uitermate kapitaalintensieve sector, het bouwen van een netwerk kost bakken met geld. Het is dan prettig om diepe zakken te hebben, of een partner die dat heeft.'
Bron: RTLZ - 17-10-2013.
- 'Ondernemer met diepe zakken trekt folieproducent langzaam uit het dal - Ondernemer en investeerder Koos van Merksteijn investeerde al enkele tientallen miljoenen in een foliefabriek. Hij kocht het bedrijf, Boekelo Decor, vier jaar geleden uit een faillissement en liet de noodlijdende producent van plakfolie een doorstart maken. Ondanks onderbezetting van de machines en forse aanloopverliezen voorspelt hij het Twentse bedrijf een glorieuze toekomst.'
Bron: FD.nl - 23-03-2015.
- Facebooks zakken zijn zo diep, dat vrijwel geen enkele ondernemer nee zegt tegen de enorme aanbiedingen die het bedrijf doet. Toen WhatsApp nog maar net bestond en hard groeide, slokte Facebook het op voor 19 miljard dollar. Instagram kocht het voor 1 miljard dollar toen dat bedrijf slechts dertien medewerkers had.
Bron: NRC - 18-10-2017.
Engels: deep pockets.
Zie ook: liquide middelen, kas, buffer, appeltje voor de dorst, oorlogskas, geld als water (hebben of verdienen), geld klotst tegen de plinten, kapitaalintensief, kapitaalinjectie, corporatisme. Vergelijk: platzak, zakkenvuller, out-of-pocket kosten.
Tip anderen
|