Een brief van een activistische belegger aan de het bestuur van een onderneming. In een ‘vriendelijke’ brief probeert deze aandeelhouder het bestuur ervan te overtuigen om bepaalde – vaak erg ingrijpende – beslissingen door te voeren.
Voorafgaand aan het versturen van die brief heeft de belegger al in stilte een aandelenpositie opgebouwd in het beursfonds en een uitgebreide analyse uitgevoerd op de publiek gemaakte cijfers.
Dikwijls start de beïnvloeding eigenlijk al in een vroeger stadium. Soms hebben voorafgaand aan de verzending van de brief één-op-één gesprekken met de vennootschap (het bestuur of enkele bestuursleden) plaatsgevonden. Indien die gesprekken niet tot de gewenste reactie leiden, richt de aandeelhouder een brief tot de bestuursleden. Het versturen van de 'Dear Board'-brief is dus eigenlijk slechts het“formele startschot” voor het verder opvoeren van de druk. Die brief dankt zijn naam aan de aanhef die erin wordt gebruikt. Hoewel variaties mogelijk zijn, is de aanhef meestal iets in de trant van: "Dear Mr. CEO..." of "Dear members of the Board of Directors...."
Het eerste onderdeel van de brief geeft aan namens wie de brief is geschreven. Daarnaast staat meestal ook vermeld welke kapitaalwaarde (welk belang) de ondertekenaars vertegenwoordigen. Daarna worden de eisen op tafel gelegd en verzoekt de belegger tot agendering van bepaalde onderwerpen voor de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA).
De activistische belegger heeft meestal ook al in een vroeg stadium medestanders gezocht voor zijn plannen om zeker te stellen dat hij op de aandeelhoudersvergadering niet in zijn hemd staat. De druk wordt steeds verder opgevoerd, onder andere via het verspreiden van kritische verklaringen in de pers, via websites en sociale media, of door het opstarten van rechtszaken.
Voorbeeld
- 'Beleggers melden zich steeds vaker in de bestuurskamer - .....Dear board’-brieven worden ze genoemd. Afkomstig van activistische aandeelhouders. En dan niet het type activist dat pleit voor het sluiten van kolencentrales. Het gaat om grote Angelsaksische hedgefondsen als Third Point, Jana Partners en Red Mountain Capital. Ze nemen vaak een relatief klein aandelenbelang, soms van maar 1 procent, in een bedrijf. Vervolgens eisen ze grote veranderingen. Vaak komen die er ook omdat andere aandeelhouders de veranderingen een goed idee vinden, de bedrijfstop onder druk komt te staan en ze bedrijven uitzoeken die kwetsbaar zijn.'
Bron: NRC.nl - 05-01-2016.
- 'Activist wedt $500 miljoen op AkzoNobel - Zoals Chris Hohn en zijn hedgefund TCI 10 jaar geleden ABN Amro het vuur aan de schenen legden met onder meer de beruchte 'dear mr. Groenink' brief, zo heeft AkzoNobel in Elliott nu zijn eigen activist. Topman Ton Büchner moet vrezen voor zijn eigen 'dear Ton' brief.'
Bron: DFT - 24-03-2017.
Engels: Dear Board-letter.
Zie ook: activistische belegger, aandeelhoudersactivisme, hedge fund, financiële sprinkhanen, barbaren, The Children's Investment (Fund). Vergelijk: love letter, avances.
Tip anderen
|