Grootste Chinese e-commercebedrijf.
Alibaba kreeg op 19 september 2014 een notering aan de New York Stock Exchange (NYSE), waarbij 12% van de aandelen werd aangeboden; de introductieprijs bedroeg $ 68, maar gedurende de eerste beursdag steeg de koers tot $ 99, om uiteindelijk op ongeveer $ 92 te sluiten. Op basis van die koers had het bedrijf op die dag een beurswaarde van ongeveer $ 220 miljard, veel meer dan die van de Amerikaanse concurrenten eBay en Amazon samen. Het was tot op dat moment (na uitoefening van de overtoewijzingsoptie) met een bedrag van $ 25 miljard de grootste beursgang ooit.
Het bedrijf blijft sterk groeien, mede door overnames.
Voorbeeld
'De Chinese internetgigant Alibaba legt $4,6 mrd neer voor alle aandelen van Youku Tudou. Dat is met zo'n 600 miljoen actieve gebruikers de grootste Chinese tegenhanger van streamingvideodiensten als YouTube en Netflix.'
Bron: FD, 6-11-2015.
Internet: www.alibaba.com.
Zie ook: Alibaba-effect.
Tip anderen
|