Grootste Chinese e-commercebedrijf.
Alibaba kreeg op 19 september 2014 een notering aan de New York Stock Exchange (NYSE), waarbij 12% van de aandelen werd aangeboden; de introductieprijs bedroeg $ 68, maar gedurende de eerste beursdag steeg de koers tot $ 99, om uiteindelijk op ongeveer $ 92 te sluiten. Op basis van die koers had het bedrijf op die dag een beurswaarde van ongeveer $ 220 miljard, veel meer dan die van de Amerikaanse concurrenten eBay en Amazon samen. Het was tot op dat moment (na uitoefening van de overtoewijzingsoptie) met een bedrag van $ 25 miljard de grootste beursgang ooit.
Het bedrijf blijft sterk groeien, mede door overnames.
Voorbeeld
- 'De Chinese webshopgigant Alibaba is door de Amerikaanse beurswaakhond op een lijst van Chinese bedrijven gezet die mogelijk van de Amerikaanse beurs moeten vertrekken. De Amerikaanse toezichthouder SEC (Securities and Exchange Commission) stelt die lijst op omdat Peking weigert Amerikaanse toezichthouders inzage te geven in de boeken.
Het aandeel Alibaba verloor na de aankondiging zo'n 9% op de beurs in New York.'
Bron: FD, 29-7-2022
- 'De Chinese internetgigant Alibaba legt $4,6 mrd neer voor alle aandelen van Youku Tudou. Dat is met zo'n 600 miljoen actieve gebruikers de grootste Chinese tegenhanger van streamingvideodiensten als YouTube en Netflix.'
Bron: FD, 6-11-2015.
Internet: www.alibaba.com.
Zie ook: Alibaba-effect.
Tip anderen
|