Aanduiding van een verder ontwikkelde vorm van multichannel.
Behalve het gebruik van verschillende verkoop- en distributiekanalen wordt hierbij het gedrag van de klant geëvalueerd en worden de acties afgestemd op zijn gedrag. Er kan bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van loyaliteitsprogramma's en geheel op de individuele klant afgestemde aanbiedingen. Deze benadering vereist een goede afstemming en gezamenlijke inspanning van verschillende afdelingen als IT, marketing en sales.
Voorbeeld
'Welkom in de handige wereld van omnichannel-banking, waar de klant helemaal zelf kan kiezen welk kanaal er gebruikt wordt. Afhankelijk van het product of de dienst zullen de meeste klanten op verschillende tijden verschillende kanalen nodig hebben. Zo is de kans groter dat een hypotheek persoonlijk wordt verkocht, via een videogesprek of in het filiaal. Als een klant gewoon even zijn saldo wil checken of geld wil overmaken, is een mobiele app vaak het kanaal dat de voorkeur krijgt. Bij een specifieke vraag gebruikt men bij voorkeur een chatbot, chatservice of callcenter als kanaal.'
Bron: Banken.nl - 29-12-2022.
Zie ook: multichannel, brick-and-mortar (business), callcenter, betaalapp, terugbetaalapp, elektronisch bankieren, handelsplatform, robotiseren, beleggingsapp, beleggingsrobot.
Tip anderen
|