Een hype die in 2013 uit de VS is komen overwaaien. Het idee achter een cash mob is mensen te motiveren om op een specifiek tijdstip - gecommuniceerd via de sociale media - lokale, kleine bedrijven te bezoeken en daar, met zijn allen, geld uit te geven. Vaak wordt een (laag) minimumaankoopbedrag afgesproken. Hiermee geeft men de onderneming een economisch zetje in de rug. Deelnemende bedrijven geven op die dag gewoonlijk in ruil voor het minimumaankoopbedrag een korting of geven iets extra's weg.
De 'cash mob' is een variant op de inmiddels overbekende 'flash mob' ('flitsmeute'), waarbij plotseling een grote groep mensen op een openbare plek samenkomt, iets ongebruikelijks doet (bijvoorbeeld een concert geeft), waarna de groep weer snel uiteenvalt.
Voorbeeld
'Op zaterdag 30 november start om 14 uur de eerste cash mob in ons land. Het gaat om een initiatief van de Union Socialiste Communale d'Herstal, de lokale lijst van de Parti Socialiste. Doel is de lokale handelaars te ondersteunen. ....De bestuurders van Herstal hopen met de eerste cash mob van België opnieuw volk te trekken naar het centrum van de gemeente. Daar staat momenteel 20 procent van de verkoopsoppervlakte leeg.'
Bron: DeMorgen.be - 12-11-2013.
Zie ook: omzet, afzet, geld, cash, cash is king, consumeren, stimuleren van de economie.
Tip anderen
|