Het wegvallen van welafgebakende grenzen tussen sectoren; het opnemen van branchevreemde producten in het assortiment, waardoor het onderscheid tussen verschillende branches of winkelformules steeds onduidelijker wordt.
Voorbeeld
'Boekwinkel Selexyz gaat binnenkort speelgoed en badschuim verkopen. Bij supermarkt Lidl kun je carnavalskleding kopen en hoogpolig tapijt. En bouwmarkt Karwei heeft 4-zitsbanken in de aanbieding. Wat is dat toch? Zijn winkeliers steeds vaker de weg kwijt? ...Kampioen van de branchevervaging is wel zo'n beetje drogisterij Kruidvat. Die winkel verkoopt ook motorolie, vogelvoer, laptoptassen, cd's en ga zo maar door. Volgens Kees Buur, al 36 jaar directeur inkoop bij Kruidvat, verkoopt de winkel "gewoon spullen die de Nederlandse vrouw wil".'
Bron: NOS Nieuws - 12-01-2011.
Deze ontwikkeling heeft zich ook bij financiële instellingen voorgedaan. Vroeger was de markt erg verdeeld; zo waren de hypotheekbanken gespecialiseerd op het gebied van hypothecair krediet, de zakenbanken legden zich toe op ondernemingsfinanciering en de beursmakelaars hielden zich alleen bezig met beursverrichtingen. Nu doen de meeste partijen alles.
Een nieuwe trend is het 'verwennen' van de klant: een wijntje met zoutjes bij het passen van kleding, een ontbijt voor de eerste klanten van de kapper, enzovoorts. Vaak activiteiten die bij de reguliere aanbieders van drank en voedsel aan strenge eisen zijn onderworpen.....
Engels: blurring.
Zie ook: branche, bedrijfstak, financiële supermarkt.
Tip anderen
|