'Aan de schandpaal nagelen': het publiek bekendmaken van informatie over straffen en maatregelen die tegen een onderneming of persoon zijn genomen, inclusief de naam van de overtreder.
Met deze (vergaande) maatregel tracht de publicerende instelling het gedrag van consumenten te sturen. Recent onderzoek heeft aangetoond dat die doelstelling in de praktijk maar gedeeltelijk wordt bereikt.
In het Nederlands ook wel eens omschreven als 'namen en shamen'.
In de financiële sector gaat het vaak om de publicatie van maatregelen en boetes van de toezichthouder, zoals in Nederland de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Zeer hoge boetes (met naamsvermelding) werden door toezichthouders opgelegd aan grote banken, vooral wegens rentefraude, misleiding van beleggers en gerommel met subprime-leningen.
Voorbeeld
'Namen en shamen om de loonkloof tussen mannen en vrouwen te verkleinen. Dat is het doel van een nieuwe Britse wet, die bedrijven met 250 of meer werknemers verplicht om het verschil openbaar te maken tussen wat mannen en vrouwen verdienen. Om middernacht verloopt de deadline. Bedrijven die niet naar buiten zijn getreden met hun salarissen, riskeren dan een boete.'
Bron: NOS.nl - 04-04-2018.
Zie ook: gedragstoezicht, meldingsplicht, transparantie, register, schandaallijst.
Tip anderen
|