Met de achterkant van een bedrijf worden zaken als inkoop, administratie, planning, logistieke processen, systemen en dergelijke bedoeld. Zaken die niet meteen in het oog springen of waar je als eerste aan denkt, en waar klanten niet direct mee te maken hebben, maar die onmisbaar zijn om een bedrijf goed te laten draaien.
Ook de term back-office wordt wel gebruikt, al wordt die term vaak meer geassocieerd met administratieve functies en processen.
Fabricage en productie maken geen deel uit van de 'achterkant' of 'backoffice', hoewel ook dit deel van de keten niet direct zichtbaar is voor de klanten.
Voorbeeld
- 'Is McDonald’s te prijzig? Het bedrijf moet er hard aan trekken om in de gunst te blijven. Kostenbeheersing is belangrijk. ....Betaalbaarheid gaat voor alles. Niet alleen in de VS, waar McDonald’s meer dan in Europa een functionele, doordeweekse bestemming is, aan de onderkant van de markt. Maar ook in Nederland, waar McDonald’s een restaurant wil zijn voor jongeren en families, met ‘waar voor je geld’ als kernwaarde. Om klanten terug te winnen, begon McDonald’s afgelopen jaar met een prijsoffensief om zijn reputatie te herstellen, omzet en marktaandeel te laten groeien en op de beurs uit het dal te klimmen waar de multinational al maanden in zat. Ook aan de ‘achterkant’ draait McDonald’s continu aan alle knoppen om zijn burgers betaalbaar te houden, en niet alleen door personeel te vervangen door bestelzuilen. Alle kosten liggen onder de loep.'
Bron: NRC - 08-02-2025.
- 'De ontwikkelingen in de IT staan niet stil. Ik zie soms dat tandartsen op tandtechnisch gebied heel vernieuwend zijn maar de achterkant van het bedrijf vergeten. Dat vind ik een gemiste kans.'
Bron: praktijkmanagersnetwerk.nl - 22-06-2016.
Zie ook: productieketen, back-office, business process outsourcing. Tegenovergesteld: voorkant van een bedrijf. Vergelijk: upstream, overhead, achterkant van een sigarendoosje.
Tip anderen
|