Afgekort: PPU.
Een verdienmodel waarbij de afnemer het product (of dienst) niet koopt, maar alleen betaalt voor de keren dat het product effectief gebruikt wordt of per verrichte handeling.
Bij het pay-per-use model liggen het eigendom en de verantwoordelijkheid van het product/de dienst bij het bedrijf zelf en betaalt de klant een vergoeding voor gebruik op afroep. Veel klanten geven de voorkeur aan dit model omdat ze het idee prettig vinden dat ze alleen betalen voor de diensten die ze nodig hebben en gebruiken.
De opstartkosten zijn lager, hetgeen drempelverlagend kan werken om een product of service te gaan gebruiken. In veel gevallen krijgen klanten ook een betere service omdat de fabrikant er meer belang bij heeft een product te leveren dat lang meegaat.
Omdat klanten alleen betalen om het product of de service te gebruiken wanneer ze het nodig is, zijn de inkomsten minder voorspelbaar dan bij een abonnements- of licentiemodel.
Betalen naar gebruik is niet nieuw. Door de opkomst van het internet of things (IoT), is het bijhouden van het gebruik van producten ook technisch eenvoudiger geworden.
PPU wordt onder meer gebruikt bij software-diensten.
Noot: het pay-per-use model verschilt van een abonnement; er wordt niet uitgegaan van een vast maandelijks of jaarlijks bedrag; je betaalt alleen wat je gebruikt, terwijl een abonnement meestal vaste prijsniveaus en minimale verplichtingen oplegt.
Engels: pay-per-use, usage-based pricing, consumption-based pricing.
Vergelijk: pay-per-view, pay-as-you-go.
Tip anderen
|