In het kader van een loyaliteitsprogramma voor klanten heeft winkelketen Blokker in november 2020 aangekondigd trouwe klanten niet te belonen met zegeltjes, waardepunten (spaarpunten) of euro's, maar met stukjes (fracties) van aandelen, zogeheten fractionele aandelen oftewel 'Blokjes Blokker'. Trouwe klanten bouwen hiermee een belang in Blokker op. Het idee hierachter is dat klanten die aandeelhouder zijn, ook veel sterker betrokken zijn bij het bedrijf.
Voorbeeld
'Blokker komt met een loyaliteitsprogramma waarbij klanten kunnen sparen voor 'aandelen', een stukje eigendom, in Blokker. Dat bevestigt eigenaar Michiel Witteveen ........"Toen ik Blokker overnam, hoorde ik veelvuldig dat Blokker van ons allemaal is. Met dit concept geven we daar invulling aan", aldus Witteveen, die de keten in het voorjaar van 2019 overnam van de familie Blokker. Naarmate klanten meer kopen bij Blokker, krijgen ze meer spaarpunten en voor die punten kunnen ze "een blokje Blokker" kopen. Dat blokje is vergelijkbaar met een aandeel, een belang in het bedrijf en dat vertegenwoordigt een bepaalde waarde. "Als het goed gaat met Blokker, gaat het goed met de blokjeseigenaren", zegt Witteveen.'
Bron: Nu.nl - 19-11-2020.
Zie ook: fractioneel aandeel. Vergelijk: waardepunt, waardebon.
Tip anderen
|