Begrip dat gebruikt wordt in de context van problemen als gevolg van de milieuvervuiling door 'stikstof', waarmee voornamelijk ammoniak en stikstofoxiden worden bedoeld. In 2019 leidde een uitspraak van de Raad van State in Nederland tot een crisis toen de vergunningsaanvragen van circa 18.000 bouw- en infrastructuurprojecten werden stilgelegd.
Nederland voldoet niet aan diverse normen die op dit vlak gesteld zijn als waarborg voor de milieu en gezondheid. In navolging van het Europese Hof van Justitie concludeerde de Raad van State in 2019 dat de Nederlandse stikstofaanpak niet voldoet, waardoor ook diverse projecten - zoals de opening van Lelystad Airport en de verbreding van de ring rond Utrecht - stokken. De Nederlandse regering is verplicht maatregelen te nemen om de stikstofuitstoot op korte en langere termijn te verminderen. Deze problematiek verdeelt de politiek en samenleving.
Stikstof (N2) is een kleur- en reukloos gas dat overal om ons heen is. Ongeveer 78% van alle lucht bestaat uit stikstof. Stikstof is van zichzelf niet schadelijk voor mens en milieu. Maar er zijn ook verbindingen van stikstof in de lucht die wel schadelijk kunnen zijn voor mens en milieu. Dit zijn stikstofoxiden (een verbinding van stikstof en zuurstof) en ammoniak (een verbinding van stikstof en waterstof).
De problemen rond stikstof - de ‘stikstofproblematiek’ - kennen meerdere facetten:
- Concentratie (hoeveel zit er in de lucht)
- Emissie (hoe komt het in de lucht)
- Depositie (hoe komt het op/in de grond)
Bron: RIVM.nl. Meer informatie op: www.rivm.nl/stikstof.
Het probleem speelt overigens niet alleen in Nederland.
Voorbeeld
'Stikstofcrisis dreigt Vlaamse economie lam te leggen - Vlaanderen heeft de neerslag van stikstof op kwetsbare natuurgebieden niet meer onder controle. Het lijkt een kwestie van tijd voor een rechter onze stikstofregelgeving aan flarden schiet, zoals Nederland al mocht ondervinden.'
Bron: Standaard.be - 21-12-2020.
Zie ook: milieu, programma aanpak stikstof, duurzaamheid, transitiepijn.
Tip anderen
|