Periode waarin bedrijfswinsten op een breed front dalen (winstdruk) na een relatief lange periode van winststijgingen.
Voorbeeld
- 'Amerikaanse bedrijven staan volgens analisten aan de vooravond van een zogeheten ‘winstrecessie’, een periode waarin de winsten dalen. Dataleverancier Factset rekent op een winstdaling voor bedrijven in de S&P500 van bijna 5%. Dit is de eerste daling sinds 2012 en de grootste sinds 2009.'
Bron: FD - 07-04-2015.
- 'Nog geen tekenen van winstrecessie - De toegenomen angst voor een economische recessie vergroot de vrees voor een winstrecessie (dalende winsten) bij bedrijven. Of dat terecht is, zal de tijd leren. We zien dat nu nog niet of nauwelijks terug in de winstgroeiverwachtingen zoals die gemiddeld door analisten wordt afgegeven. Het feit is wel dat de hoge energieprijzen de koopkracht van consumenten uitholt. Daar tegenover staat dat veel consumenten de afgelopen twee jaar een aardig spaarpotje hebben opgebouwd, doordat ze relatief weinig hebben kunnen uitgeven. Maar als de (energie)prijzen maar blijven stijgen en hoog blijven, raakt die spaarpot leeg. Dan gaat de hand op de knip en neemt de kans op een recessie toe.'
Bron: ING, De beurs vandaag - 17-06-2022.
Zie ook: marktomstandigheden, recessie, winstmarge, margedruk, winstdruk, operationele marge, prijsdruk, prijsbederf, kosteninflatie, vraaguitval.
Tip anderen
|