In de loop van de jaren is het winkelaanbod in de steden over het algemeen verschraald, maar er zijn wel goedkope 'stunt'-winkels bijgekomen zoals Action en Primark. Deze bieden een wisselend aanbod van zeer goedkope artikelen in een sobere winkelinrichting.
Gevreesd werd dat (bijvoorbeeld) een nieuwe Primark (kledingwinkel) tot kannibalisme op andere kledingzaken in de omgeving zou leiden. Dat blijkt niet het geval te zijn: Primark trekt zeer grote aantallen (extra) klanten, vaak uit de hele regio. Die klanten blijven vervolgens in de omgeving winkelen zodat ook kledingzaken in de buurt meer klanten trekken. Dit is men het Primark-effect gaan noemen.
Naarmate het aantal Primarkvestigingen stijgt neemt het genoemde effect af.
Voorbeeld
'Inmiddels heeft de Ierse winkelketen veertien winkels in ons land en hoeven klanten niet meer grote afstanden af te leggen om naar de goedkope kledingwinkels te reizen. Zo heeft de keten niet alleen een winkel in Nijmegen, maar ook één in Arnhem.'
Bron: DFT, 22-1-2015.
Tip anderen
|