Ook: winstmarge. De winstopslag is het bedrag (percentage) waarmee de kostprijs wordt verhoogd om de gewenste verkoopprijs te verkrijgen.
De winstopslag kan op 2 manieren berekend worden, namelijk als een percentage van de commerciële kostprijs of als een een percentage van de verkoopprijs. De samenhang is als volgt:
Fabricagekostprijs + verkoopkosten = commerciële kostprijs + winstopslag = verkoopprijs.
Voorbeeld
'Het IMF lichtte gegevens door van 900.000 bedrijven in zestien ontwikkelde en elf opkomende landen. De data betreffen 40 procent van alle geproduceerde goederen en diensten. ......Het onderzoek concentreert zich op zogenoemde mark-ups, de winstmarge. Dat zijn de prijzen die bedrijven bedingen bovenop de kosten van hun productie. Hoe hoger de mark-up, hoe beter een onderneming zich deze extra marge kennelijk kan veroorloven zonder marktaandeel te verliezen. Volgens berekeningen van het IMF zijn mark-ups in westerse landen sinds 2000 met 8 procent gestegen. Opvallend is dat bedrijven die al bij de 10 procent hoorden met de hoogste mark-ups, deze met gemiddeld 30 procent opschroefden.'
Bron: NRC, column Maarten Schinkel - 03-04-2019.
Engels: profit mark-up, mark-up.
Zie ook: omzet, kostprijs, marge, winstmarge, bruto winstmarge, marktmacht.
Tip anderen
|