Een ombudsman of ombudsvrouw is een ambtenaar die de taak heeft om als onpartijdige instantie klachten van individuele burgers tegen de overheid, instellingen en bedrijven te onderzoeken.
Ook binnen de sector financiële dienstverlening bestaan Ombudsmannen en -vrouwen:
Voorbeeld
'De Europese Bankenautoriteit heeft een forse tik op de vingers gekregen van de Europese Ombudsvrouw. De organisatie, belast met het toezicht op de banken in de EU, had nooit mogen toestaan dat directeur Adam Farkas overstapte naar de grootste lobbyorganisatie in de financiële sector, AFME. "Wanbeheer", zo noemt ombudsvrouw Emily O'Reilly het. Ze vindt dat de bankenautoriteit regels moet opstellen die medewerkers ervan weerhouden naar het bedrijfsleven over te stappen.'
Bron: NOS.nl - 11-05-2020.
Zie ook: klachtenloket, Algemene Rekenkamer, Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, Bemiddelingsdienst Banken-Krediet-Beleggingen (België).
Tip anderen
|