Het proces waarin producten die aanvankelijk geen bulkproduct of commodity waren, dit na verloop van tijd wel worden, met als gevolg dat de concurrentie heviger wordt en de marges (onder andere de winstmarge) lager. Er is sprake van een negatieve prijsspiraal. Producten zijn dan nauwelijks te onderscheiden van elkaar, waardoor de klant alleen op basis van de prijs een keuze kan maken.
Zo waren microprocessoren (microchips) aanvankelijk technologisch zeer innovatieve producten met een zeer hoge toegevoegde waarde en prijs. In de loop van de tijd kwamen er steeds meer aanbieders van microprocessoren, werd het product steeds homogener (eenzelfde chip kan voor velerlei doeleinden worden gebruikt) en werd het productieproces ook steeds meer een standaard proces, waarbij iedere producent ook gebruik ging maken van min of meer dezelfde apparatuur om de processoren te fabriceren. Er ontstond een 'vechtmarkt', met scherpe, lagere prijzen.
Soortgelijke commoditisatie zien we ook in vele andere markten, denk aan de personal computer, de mobiele telefoon, de MP3 speler, enzovoort.
Engels: commoditisation, commodity trap.
Zie ook: commodity, Wet van Moore, prijsconcurrentie, prijsdruk, negatieve prijsspiraal, prijsbederf, prijsvechter, vechtmarkt, verzadigde markt, race to the bottom.
Tip anderen
|